Dataanalysförfrågan

Dataanalysen kommer att göra Airikr Blog bättre. Om du godkänner förfrågan, kommer följande att lagras om dig:

• Enhetens IP-adress
  • Webbläsarens användaragent
  • Vilka sidor du besöker
  • När du godkände datainsamling
  • När du besökte en sida

Läs mer om hur webbsidan behandlar dina uppgifter.

Visar inlägg med taggen "daglig verksamhet"

Ännu en nattdusch

Omslagsbild

Som det brukar vara nu för tiden, så kommer jag strax ta en kort nattdusch innan jag lägger mig. Vågar knappt att stå i duschen under en längre tid nu för tiden, för får jag i stort sett alltid ännu fler tankar som bara gör mig deprimerad.

Förr kunde jag och duscha i flera timmar. Tror det personliga rekordet var 4 timmar när jag bodde hemma under början av 00-talet. På den tiden kunde jag även prata över telefon med någon i timtal! Mitt personliga rekordet gällande det, har jag för mig är 6 timmar.

På den tiden hade jag inga beskymmer. Brydde mig inte så mycket om saker jämfört med nu för tiden. Nu för tiden tänker jag på hur jag går, hur jag pratar, hur jag reagerar på saker + mer, men bara efter att jag har gjort det. Och då kan jag gräma mig över det Otroligt jobbigt!

Min kurator har gett mig en del bra tips på hur jag kan slippa bland annat de där tankarna, men när tankarna väl kommer, så är det svårt att "veja av". Har försökt göra det varje gång, ibland funkar det, men dessvärre alldeles för ofta funkar det inte alls.

Daglig verksamhet tidigt under förmiddagen

Måste lägga mig direkt efter duschen och inte sitta vid den bärbara datorn på sängen (tyvärr en vanesak nu för tiden), utan måste sova direkt. Ska nämligen till daglig verksamhet för första gången sen semestern började, och ska vara där extra tidigt (som tur var under endast en timme), nämligen 09:30.

Är extra morgontrött nu för tiden (vänt på dygnet - igen), så jag måste verkligen lägga mig direkt efter duschen! Annars är jag rädd för och försova mig, vilket jag inte vill. Har saknat att vara på daglig verksamhet.

Min första cykeltur till Hammarö sydspets sedan 2015

Omslagsbild

Jag går ju till daglig verksamhet varje måndag och fredag. Jag, handläggaren och några till har arbetat lite med ett projekt som vi ska göra till de äldre som bor på Djupängen där jag även har min dagliga verksamhet. Projektet är att göra en collagebok med fotografier från olika platser, tillsammans med text om platserna som de äldre kan bläddra i och få lite nostalgiska minnen av.

Jag och handläggaren planerade att cykla till fyra ställen när vi började med vårt projekt; Lillängshamnen, Hammars udde, Hammarö sydspets och ett till, där vi ska gå runt och jag fotograferar platserna.

I går cyklade vi till Hammarö sydspets. Det är mer eller mindre en hel mil från mig till Hammarö sydspets och då hade vi även ofta kraftig motvind som i och för sig fläktade rätt gött.

Väl framme tog vi de sista 200-300 meterna till fots, då jag tycker man ska gå den sista biten till vattnet. Vi stannade till vid ett fågeltorn som man går förbi, där vi njöt av utsikten. När vi kom fram till Vänern var det rätt blåsigt, men oj så lugnande. Efter lite utforskande (det var första gången för min handläggare att vara där), satte vi oss ner på varsitt berg och bara njöt av lugnet. Inga fordon i närheten. Endast vattnets susande, den mildare blåsten där vi var och fågelskriket.

På väg hem hade vi som tur var medvind i stort sett hela vägen, men dessvärre många uppförsbackar. När jag kom hem var jag hungrig, så jag beställde en kebabrulle och överraskade morsan med en Vesuvio och en "burk" med pizzasallad. Det var ju Valborg i går, så ville att hon skulle ha annan mat än det vardagliga.

Bild från en skog med en stuga blan träden lite längre bort.
Vy över Skoghallsfabriken och Vänern från Hammarö sydspets, med fokus på en träpåle.
En bild från marknivå på en stor vattenpöl på Hammarö sydspets. Till höger går en person bort från bilden.
Vy över Vänern och ett skogsparti. Kortet är taget från Hammarö sydspets.
Vy över Vänern från Hammarö sydspets.

Gällande bilden nedan, så pausade jag "inspelningen" när vi anlände till bilparkeringen. Jag hade nämligen satt den på cykling enbart (som bilden visar), så ville inte ta med när vi promenerade också.

En skärmdump från Android-appen Fitotrack som visar 28,37 km lång cykelresa till och från Hammarö sydspets.

Cykelturen 2015

Senast jag cyklade till Hammarö sydspets var för 6 år sedan och då med mitt ena gymnasie-ex, som då var min inneboende. Hon hyrde nämligen ett av mina källarrum i mer eller mindre 6 månader. Jag och hon cyklade till den sydligaste delen av Hammarö när det var sommar, så det var ju en aning varmare då jämfört med i går.

Ny daglig verksamhet

_

Jag har haft daglig verksamhet sedan kanske slutet av 2017, då jag inte har kunnat prestera tillräckligt bra på de arbetsträningar som jag har haft. Den första arbetsträningen (som var hos ett mediaföretag) 2015-2016, kunde jag prestera hur bra som helst, men då endast för att jag kom bra överrens med vissa av dom var där. Det hela slutade dock abrupt på grund av en sak. Började istället på en gård i Forshaga, cirka 2 mil norr om Karlstad.

Det funkade mycket sämre med gården, huvudsakligen för att det var såpass långt från mig. Var tvungen att göra två bussbyten innan jag var tvungen att gå några kilometer till själva gården. Oftast klarade jag att ta bussresan in till Karlstad, men sen fick jag ångest och kunde inte genomföra bussbytet mot Forshaga. Detta resulterade i att jag inte var på gården så ofta som jag faktiskt ville (bondelivet fascinerar mig och vill gärna prova på att vara en bonde för en vecka (är medveten om det mycket hårda arbetet och de tuffa arbetstiderna)).

Efter att ha avslutat arbetsträningen på gården 2017, hade jag, Region Värmland, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Hammarö kommun ett stort möte där vi diskuterade vad som skulle vara bäst för mig. Det slutade med att jag skulle skriva ut mig från Arbetsförmedlingen och tills vidare börja på daglig verksamhet inom Hammarö kommun.

En ny byggnad som skulle hyssa flera olika verksamheter (bland annat ett ålderdomshem och daglig verksamhet) byggdes bakom Hammarö Arena förra året, och det blev prat om att jag skulle flytta min dagliga verksamhet dit istället, då de har mer resurser som kan tillämpas bättre för mig. I dag hade vi ett möte om just det och jag ska börja där redan nu på måndag vid halv två på eftermiddagen. Det är pirrigt, men samtidigt ser jag mycket fram emot det.