Dataanalysförfrågan

Dataanalysen kommer att göra Airikr Blog bättre. Om du godkänner förfrågan, kommer följande att lagras om dig:

• Enhetens IP-adress
  • Webbläsarens användaragent
  • Vilka sidor du besöker
  • När du godkände datainsamling
  • När du besökte en sida

Läs mer om hur webbsidan behandlar dina uppgifter.

Visar inlägg med taggen "västkusten"

Min vistelse på västkusten

_
Omslagsbild

Farsan hämtade mig som planerat runt åtta på morgonen i lördags. Resan ner gick bra. Vi svängde av innan Åmål och tog genvägen förbi Mo kyrka och Forsbacka Golfklubb. Vi brukar alltid ta den för att vinna några minuter samtidigt vi får en mycket finare väg ner, speciellt innan golfbanan, där man åker väldigt nära en sjö.

Vi tog kustenvägen förbi Grebbestad och farsans gamla hemstad, Fjällbacka.

Bloggägaren sitter i en bil och befinner sig i Fjällbacka på västkusten.

Väl framme till Hamburgsund beställde vi mat från Trekanten (som för övrigt är svindyrt; 110 kr för en vanlig kycklingsallad). Jag tog en kycklinghamburgare med världens torraste och smaklösaste pommes frites, medan farsan tog något annat (minns inte vad den hette). Var tvungen att "ösa" på med salt på min pommes frites för att det ens skulle bli någon smak.

Ut till havs

Efter lite vila och lite annat, packade vi bilen med det som vi skulle ha med oss till båtresan och åkte ner till båten. Vi planerade först att bara åka runt Hamburgö i och med att det blåste rätt gött ute till havs, men det blev en mycket längre tur än så. Vi åkte först till ön Trinisla och var där en stund, njöt av att vara de enda på hela den sidan av ön.

Vy över en sandstrand på ön Trinisla på västkusten. Man ser bloggägarens ben klart och tydligt, där fötterna vilar på en grillplats.

Efter pyttelite utforskande (man kunde bara gå en kort bit från stranden innan allt var igenväxt) åkte vi vidare till Vedholmen - den sista stora ön innan Väderöarna.

Även där var vi helt själva. Vad som brukar vara en fullsmockad sandstrand, full med turister och svenskar, var då snustom på folk. Farsan passade på att ta ett nakenbad medan jag utforskade ön. Filmade äventyret med min actionkamera på pannan. När jag väl kom till en hög avsats, satte jag mig ner och bara njöt av utsikten utöver det öppna havet. Det blåste förvisso rätt mycket, men det var bara kul, för längre ut på havet såg jag konstant vitt skum av vatten som brakade in i Södra systers bergfästning och andra ställen.

Vy över havet från en strand på Vedholmen på västkusten, med bloggägarens far flytandes på rygg på vattenytan.
Vy över en strand på Vedholmen på västkusten med bloggägarens ben synliga, sittandes med shorts, strumpor och skor.
Vy över en av sandstränderna på ön Vedholmen på västkusten.
Vy över havet där stora vågor kan ses. Taget från en högre avsats på ön Vedholmen på västkusten.
Vy över havet från en högre avsats på ön Vedholmen på västkusten.
Vy över en fin bergformation på ön Vedholmen på västkusten.

Båtturen tillbaka till Hamburgö

Resan hem från den underbara utflykten var rätt så dramatisk. Eftersom vi hade motvind, så var det betydligt mycket mer guppit. Farsan var tvungen att åka långsamt (kanske knappt 5 knop) för att inte riskera att båten skulle kantra. Filmade såklart det hela med min actionkamera fram tills batteriet dog. Kanske 90% av hela filmandet gjorde kort över och under havsytan. Förvånande klart vatten!

Vy över havet på västkusten sett från en båt.
Vy över havet från en båt där ön Hamburgö syns i bakgrunden.
Vy över havet sett från en båt med en fyr i bakgrunden.

Den ursprungliga planen om att runda Hamburgö genomfördes i slutändan, för när vi åkte tillbaka, åkte vi in via den södra delen av sundet. När vi åkte förbi Hornborgs slott (även kallat för Karlsborg), såg jag två personer som gick runt i vikingakläder från ett vikingaskepp. De skulle bada. Sen såg jag ytterligare två båtar till där den ena låg uppe på land och den andra var anlagd vid deras permanenta vikingaby, Hornbore by.

Vy över en ö utanför Hamburgö på västkusten sett från en båt. En segelbåt står "parkerad" en bit utanför ön.
Vy över en del av utkanten av Hamburgsund på västkusten sett från en båt.
Vy över Hornborgs slotts berg.
Kraftigt inzoomad bild på 3 personer som ska bada. 2 av dom är utklädda i vikingastil och har gått iland från en vikingabåt.
Inzoomad bild på 3 personer som ska bada. 2 av dom är utklädda i vikingastil och har gått iland från en vikingabåt. Uppe på kullen ser man en medeltidsmarknad.
Vy över den södra hamnen på Hamburgsund på västkusten, sett från en båt.
Vy över restaurangen Hjalmars på Hamburgsund på västkusten. Flera båtar ligger dockade utanför restarurangen och många sitter och äter i kvällssolen.
Vy över insjön Storemyr på Hamburgö på västkusten med väldigt mörka moln.

Vikingamarknad

Tydligen hade de en vikingamarknad som kallas för Hornbore Ting samma helg. Vi blev intresserade och när vi skulle åka hem på söndagen, åkte vi ner till den tillfälliga parkeringen för marknaden. 20 kr för parkeringen och 100 kr per person för att komma in till själva marknaden. Efter lite tänkande tackade vi nej och skulle åka från parkeringen, men vi blev ståendes för det bara forsade in bilar till platsen.

Först kom det en bil och efter några sekunder en till, och sen en till... och en till... och en till... sen blev det lite lugnt, men... en till bil kom... och sen ytterligare en till. Det blev kö ända från vägen, men en av bilisterna var snäll nog och släppte ut oss (in/utgången till/från parkeringen hade bara plats för en bil + den sluttade neråt då det annars är ett dike där). Vikingamarknader lockar!

Pandemin och restriktioner

Apropå mycket folk. Det var som att pandemin inte ens existerade, trots stora skyltar efter varann om att hålla avståndet på 1,5 meter utanför och i Sportshopen i Grebbestad. Fullsmockat med personer! Och i princip ingen höll avståndet, förutom jag och farsan (såklart). Detsamma gällde i Fjällbacka: fullsmockat med folk och i princip ingen höll avståndet.

Lördagskvällen

Jag och farsan lade till båten vid bryggan nära ICA Skutan för att handla hem våran middag/kvällsmat (fryst pizza, en klassiker för när jag och far är i sommarstugan själva). När jag hade satt mig i båten igen och väntade på att farsan skulle komma tillbaka från toaletten, så tittade jag på fyra kvinnor som tydligen spelade in en musikvideo. Två av dom dansade, medan den tredje sjöng och den fjärde filmade.

4 personer står på en brygga. 2 av dom längst till vänster dansar medan en till står och sjunger inför en kamera som en kvinna håller.

Kvällen blev lugn och skön. Vi tittade på filmen The Shallows som TV3 började att sända vid 21:00. Det var en klar "slappa och slöa"-film. Älskade hur den var skapad, många fina vyer, vältänkta kameravinklar och mer.

Söndag

Jag ställde klockan tidigt på morgonen (minns inte exakt, men kanske 08:00). Vaknade av alarmet, men var såpass trött, att jag valde att snooze'a. Farsan gick upp före eller strax efter 07:00 (jag vaknade lite lätt då), och när han skulle ta en morgonpromenad runt nio med de andra på som hade sina hus/stugor på samma berg som vi, så gick jag upp.

Vy över insjön Storemyr från bloggägarens stuga, med Bohusläns flagga i förgrunden.

Jag åt sista biten av pizzan från gårdagen och när farsan väl kom tillbaka, började vi att städa stugan och packa in våra grejer i bilen för avfärd hem.

Vy över insjön Storemyr sett från en bakspegel i en bil.

Vi åkte samma väg tillbaka som när vi åkte ner till sommarstugan (kustenvägen) och svängde såklart in till Fjällbacka igen. Trots vetandet om att typ ingen följde restriktionerna, så blev åtminstone jag åter igen smått chockad över folkmassan i centrala Fjällbacka. Vi tog vägen förbi Sportshopen igen för att leta efter en keps till mig med kustentema (ni vet, med texten "Grebbestad", "Strömstad", "Fjällbacka", väderlekerna, eller liknande).

Vy över Fjällbacka med Stora Hotellet väl synligt till höger. En folkmassa går ner mot centrum några meter framför bilen som bloggägaren sitter i.
Vy över centrala Fjällbacka där midsommarstången fortfarande står kvar.
Vy över folkhavet utanför Sportshopen i Grebbestad. Ovanför entrén hänger en stor, röd flagga med stora bokstäver i vitt: REA.
Vy över parkeringen utanför Sportshopen i Grebbestad. I bakgrunden ser man barn som leker i lekplatsen.
Vy över uteserveringen utanför Sportshopen i Grebbestad, där många personer sitter och äter + en stor grupp personer som går mot uteserveringen.

Greby gravfält

Det sista stoppet innan vi åkte hem, var Greby gravfält. Vi har varit där några fåtal gånger tidigare, men åkt förbi betydligt fler gånger. Det är en mycket fin gravplats där vissa av gravarna är från 400- och 500-talet.

Vy över en liten del av Grebbestads ytterkant med grenar från en gran som ram.
Panoramavy över Greby gravfält i Grebbestad på västkusten.

Medan vi åt korv med bröd från bilen, såg farsan två rodjur på fältet framför oss. En av dom sprang mot gravfältet, medan den andra gick runt i lugn och ro. Då passade jag på att fotografera det fina djuret och även filma det. Men eftersom jag inte har lagt in någon videofunktion till min blogg än, så kan jag tyvärr bara visa bilden.

Ett rodjur går i sin lugna ro på en berghäll precis utanför Greby gravfält i Grebbestad på västkusten. En bil åker på bilvägen i bakgrunden, tiotals meter bakom rodjuret.

Ska till sommarstugan med far senare i dag

_
Omslagsbild

Det är inte ofta jag är nere i sommarstugan nu för tiden. Om jag har otur, max 2 gånger per år, och då under bara 2 nätter. Alldeles för kort tid för min del, men jag njuter för var minut som går de stunder jag är där. Måste boka in mig nästa år.

Familjens sommarstuga ligger några kilometer söder om Fjällbacka (som omslagsbilden är tagen från). Fjällbacka är även den tätort som min far bodde i, när han ett barn. Tätorten är dock mer känd av att Ingrid Bergman (som var gift med en som ägde ön Dannholmen) spenderade en hel del på Dannholmen och i Fjällbacka. Det finns en byst i centrala Fjällbacka som ett minne till henne. Den blickar ut mot Dannholmen. Fjällbacka är bland annat även känd från kriminalserien Fjällbackamorden, skriven av den lokala författaren Camilla Läckberg.

Men hur som helst. Farsan hämtar upp mig vid 08:00 i dag, så jag får ta och lägga mig så fort jag har publicerat det här inlägget. Resan till sommarstugan tar mer eller mindre 4 timmar (om jag inte minns helt fel), och jag kommer hem igen redan i morgon (söndag). Vi får se när på dagen vi kommer hem igen.

Jag älskar verkligen våran sommarstuga. Den ligger uppe på ett berg med god utsikt över havet åt väst. På kvällarna och nätterna är det såpass tyst där, att man kan höra ångbåtar tuffa förbi på havet, ibland till och med 1 mil från själva stugan. Och under natten, när man ska försöka sova, kan man höra sitt egna hjärtslag. Med andra ord somnar jag oftast till mina hjärtslag, vilket jag älskar Det och regn är rena rama sömnmedicinen för mig.

Men om jag är på resande fot, så är bussarnas vaggande och sköna säten den bästa sömnmedicinen. Innan pandemin kom, så åkte jag alltid buss till och från Stockholm av två anledningar: bussar blir typ aldrig försenade (jämfört med tågskiten) och att kunna sova igenom hela resan.